Virtual reality vs. social media

Red Carpet Social Media

Ben jij al bekend met virtual reality of VR? De laatste tijd is virtual reality in een stroomversnelling gekomen, doordat computersystemen steeds krachtiger worden. Daarmee is het ook beschikbaar gesteld voor de consumentenmarkt. Maar wat is virtual reality nou precies en wat betekent het voor de social media kanalen?

Wat is virtual reality?

Virtual reality is een virtuele of gesimuleerde werkelijkheid die je met een VR-bril kunt ervaren. Doordat de VR-bril 3D effecten en volledige 360 beelden bevat, geeft het je het gevoel daadwerkelijk middenin de actie te zitten.

De letterlijke vertaling van virtual reality is ‘schijnwerkelijkheid’. Het is dus iets wat echt lijkt, maar het niet is. We gebruiken het begrip vaak in de betekenis van een door de computer gecreëerde omgeving waarin je rond kunt kijken en lopen. Afhankelijk van de kwaliteit van de virtuele werkelijkheid, denken je hersenen dat je er echt bent en omgevingselementen kunt beïnvloeden.

Waar virtual reality begon bij gamers, is dit al lang en breed uitgegroeid tot veel meer. Denk bijvoorbeeld aan een 3D-film: dit is een eenvoudige vorm van virtual reality. Ook wordt virtual reality gebruikt om je rond te laten lopen in een omgeving die er nog niet echt is, zoals een gebouw dat nog moet worden gebouwd. Daarnaast wordt het gebruikt voor trainingsdoeleinden voor bijvoorbeeld het leger. Met een VR-systeem is een realistische gevechtssituatie te simuleren, zonder dat iemand echt gevaar loopt.

Red Carpet Social Media

Voorbeelden virtual reality & social media

De social media kanalen kunnen natuurlijk niet achterblijven met alle veranderingen en vernieuwingen rondom virtual reality. Lees hier alles over VR en social media:

Facebook
Facebook zou Facebook niet zijn als ze niet al bezig waren met virtual reality. Na de huidige VR-bril Oculus Rift, lanceert Facebook begin 2018 een goedkope VR-bril: Oculus Go. De nieuwe VR-bril is draadloos en werkt dus zonder computer of smartphone. Deze nieuwe VR-bril moet virtual reality naar het grote publiek brengen, omdat hij een stuk betaalbaarder is. Eén van de onderdelen van Oculus Go is ruimtelijke geluidsweergave, waardoor je verschillen in afstand en diepte kunt horen. Ook zit er een kleine afstandsbediening met een touchpad bij.

Facebook heeft nog een nieuwigheidje in 2018: een VR-headset met de codenaam ‘Santa Cruz’. Met de controllers van deze bril zie je je handen in virtual reality. De sensoren in de bril volgen continu jouw positie in de ruimte.

Daarnaast komen er nieuwe virtuele omgevingen, genaamd ‘Oculus Venues’. Hierdoor kunnen gebruikers binnenkort onder andere sportwedstrijden, filmpremières en concerten bekijken in virtual reality. Deze nieuwe virtuele omgevingen komen naast de eigen VR-dienst van Facebook; ‘Spaces’. Hier kun je met een digitaal evenbeeld van jezelf met anderen spelletjes doen of gewoon lekker kletsen.

YouTube
YouTube geeft je ook de mogelijkheid om allerlei dingen te beleven in virtual reality. Het platform heeft er een heel kanaal aan gewijd. Op dit VR-kanaal, zie je de nieuwste en beste virtual reality video’s op YouTube. Zo kun je heel makkelijk een concert bezoeken of een fantastische reis maken. Je kunt ze hier allemaal beleven.

Een voorbeeld is de 360-graden video van Oreo. Om de nieuwe Filled Cupcake Flavored-cookies te promoten, creëerde Oreo een geanimeerde virtuele wereld, compleet met melkrivieren en chocoladekanonnen. Bekijk de video hier.

Google
Google heeft Google Cardboard ontwikkelt, waarmee je op een leuke, betaalbare manier kennis kan maken met virtual reality. Kies je bril, zet hem in elkaar en kijk hoe de wereld van Cardboard eruitziet. Voor deze VR-belevenis heb je alleen maar een bril nodig die iedereen kan maken of kopen. Als je de bril eenmaal hebt, kun je een heleboel apps uitproberen. Zo kun je bijvoorbeeld kanoën op een uitgestrekt meer, een rit maken in een achtbaan of op het podium staan met je favoriete band of artiest. Je kunt kiezen uit honderden VR-avonturen voor Cardboard.

Twitter
Op Twitter vind je bepaalde video’s met een live 360-badge. Dit zijn video’s waarbij je kunt rondkijken door je telefoon te verplaatsen of over het scherm te vegen. Zo kun je veranderen wat je zit, terwijl je live meekijkt. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld backstage te gaan bij evenementen of krijg je een inside-look bij beroemdheden.

Instagram
Ooit nagedacht hoe jouw Instagram-feed eruit zou zien in een museum? Instamuseum verandert de foto’s in je Instagram-feed met één klik in een volledig realiseerde VR-galerij. Deze kun je samen met je vrienden bezoeken. Als je de galerij met een VR-bril bekijkt, is het bijna alsof je in je eigen Instamuseum staat. Dé perfecte tool voor influencers! 😉

Waar gaat het heen?

  • Virtual reality als game- en bioscooptrend

Er komen steeds meer VR-gokhallen, gamehallen en bioscopen. Er is onlangs bijvoorbeeld een VR-versie gemaakt van Mario Kart. Daarnaast komen er steeds meer films in virtual reality uit.

  • Nieuwe technologische innovaties maken virtual reality nog interactiever

De manier waarop de gebruikers de virtuele realiteit beïnvloeden, zal naarmate de tijd veranderen. De interactie met de VR-wereld gaat nu alleen nog via handheld-controllers, maar er is al gewerkt aan alternatieven, zoals: datahandschoenen, bewegingsdetectoren of gedachtecontrole.

  • Nieuwe ontwikkelingen op de VR-markt (nieuwe fabrikanten)

Er zijn nu nog maar een aantal bedrijven die VR op de markt brengen. Alleen Facebook, HTC en Samsung, maar ook Microsoft in het AR-gebied zijn momenteel actief op de markt. In de toekomst zullen er meerdere concurrenten op de markt zijn.

  • Augmented en virtual reality worden de centrale niche-technologie voor de industrie van de toekomst

Door de zogenaamde digitale industriële revolutie en de snelle ontwikkeling van nieuwe apparaten, zullen augmented en virtual reality onderdeel zijn van de industrie van de toekomst. Gekeken naar nieuwe 3D-printtechnologie en VR-technologie, spreken we straks van een Industrie 4.0.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS