In 4 tips aan de slag met chatbots

Red Carpet Social Media

Als bedrijf 24/7 bereikbaar zijn is steeds belangrijker geworden in onze maatschappij. ‘Men vraagt, wij leveren, direct’ is een uitspraak die steeds meer bedrijven hanteren. Chatbot is afkomstig van het woord chatten en robots, een geautomatiseerde gesprekspartner die dus ten alle tijden aanwezig is en voor je klaarstaat. Hierin zijn Skype en Siri van Apple grote spelers. Als bedrijf kan je het klantencontact versnellen middels chatbots, zelfs wanneer je bedrijf dicht is. 

Maar hoe werkt het precies?

Allereerst moet je als bedrijf besluiten welk doel je met je chatbot wil bereiken, er zijn grof gezegd namelijk twee soorten chatbots. De eerste is de basis, de klant heeft via Messenger bijvoorbeeld een vraag over een specifiek product. Deze eerste variant beantwoordt de vraag met een standaard vooraf ingesteld bericht waarin er wordt bedankt voor het bericht en dat er zo snel mogelijk contact zal worden opgenomen. Dit zorgt ervoor dat de klant zicht gehoord voelt en dat het bericht een bevestiging geeft dat het goed bij het bedrijf is aangekomen. Maar mensen verwachten steeds meer, ze willen steeds sneller antwoord hebben en dat 24/7, wanneer het hen uitkomt. Vandaar dat er nog een variant is ontwikkeld die wordt ondersteund door ‘machine learning’, waardoor taal- en voorgeprogrammeerde commando’s begrepen en geïnterpreteerd kunnen worden.

1. Welk doel wil je bereiken?

Je bepaalt wat voor soort chatbot belangrijk is voor je bedrijf en wat het beoogde doel is dat je ermee wil bereiken. Wil je de gebruiker laten weten dat ze zijn gehoord of wil je echt de interactie aangaan en je CRM-bestand opbouwen.

2. Wat is relevante informatie?

Chatbots kunnen ervoor zorgen dat verkoop wordt beïnvloedt. Ze kunnen bijvoorbeeld informatie verstrekken die het proces van start tot eind kan monitoren en vereenvoudigen. Algoritmes zorgen ervoor dat informatie wordt gepersonaliseerd naar de behoeften en zoekresultaten van de gebruiker en zelfs betalingssystemen kunnen via chatbots uitgevoerd worden zonder dat de gebruiker de chat-interface moet verlaten.

3. Beslissingen maken.
Ze kunnen ook helpen bij het maken van beslissingen voor de gebruiker. Deze bots doen aanbevelingen op basis van al verzamelde gegevens, eenvoudige vragen en eerder interacties met de gebruiker. Het is dus belangrijk om te bepalen wat een chatbot kan bieden en in hoeverre deze service kan verlenen.

4. Sneller interactie met je klant
Als laatste zorgen chatsbots voor het versnellen van de interactie. Bijvoorbeeld door een live chat op de website gedeeltelijk of volledige te automatiseren via chatbots. Verder kun je nu ook via social media kanalen als Facebook chatbots inzetten om een gedeelte of een volledig gesprek na te simuleren. Chatbots kunnen in die gevallen sneller meerdere gesprekken voeren. 

Bedenk dus goed van tevoren waarvoor je een chatbot in wil gaan zetten, welke persoonlijkheid deze uit dient te stralen en met welke informatiebronnen er gewerkt gaat worden en wees erop voorbereid dat je verschillende processen gaat versnellen en interactie gaat verhogen.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS