IGTV vs. YOUTUBE: wat zijn de verschillen?

01_RC_Igtv-vs-youtbe_juli_2018

Eind juni verbaasde Instagram de online wereld met de komst van Instagram TV. IGTV is een toevoeging aan je Instagram community en een verlengde van Instagram Stories. Met IGTV kunnen gebruikers video’s uploaden tot een maximum van 1 uur, terwijl Instagram Stories niet langer dan 30 seconden mogen duren. Al vrij snel na de release van deze nieuwe functie én app werd geroepen dat Instagram de strijd aan is gegaan met YouTube. Maar is dat zo? Wij leggen de twee platformen naast elkaar.

De gebruikers
De basis van IGTV en YouTube lijkt het zelfde, namelijk dat een gebruiker lange(re) video’s kan uploaden. Er zijn echter meer verschillen dan je in eerste instantie zou denken en dat begint al bij de gebruikers. Hoewel YouTube 8 miljoen gebruikers heeft in Nederland zijn er maar 2,2 miljoen Nederlanders die het platform dagelijks gebruiken. Instagram heeft 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Waarvan 2,1 miljoen dagelijks naar de app kijken. Als je het dagelijks gebruik van de platformen vergelijkt ligt er zeker potentie voor het net geïntroduceerde IGTV. Daarbij komt ook dat Instagram tot op heden één van de hardst groeiende platformen in Nederland is.

Het platform
YouTube is een crossmediaal platform, je kunt zowel kijken én uploaden via je mobiel, tablet en desktop. IGTV daarentegen is alleen mobile only te gebruiken om video’s te kijken. Uploaden naar IGTV kan zowel via de app als via de desktopwebsite van Instagram. Wanneer je IGTV-video aan het maximum van een uur zit is het zelfs verplicht om deze te uploaden via de desktopwebsite.

Het uploaden
De videoduur van de twee platformen verschilt ook. Standaard kun je op YouTube video’s uploaden met een maximum van 15 minuten. Je kunt de maximale videoduur verhogen door je Google-account te verifiëren. Daarna is het maximum van je video’s 12 uur. Bij IGTV is de videoduur gekoppeld aan het aantal volgers van je Instagram account. Grotere accounts en geverifieerde accounts (met een blauw vinkje) kunnen video’s van maximaal 60 minuten uploaden. Wanneer je niet aan deze voorwaarden voldoet kun je video’s van maximaal 10 minuten uploaden.

Daarnaast kun je op IGTV alleen maar verticaal uploaden omdat het een mobile only platform is. Dit past goed bij Instagram Stories waarbij we al sinds augustus 2016 kunnen wennen aan de verticale manier van filmen. IGTV is daarvoor dus een mooie uitbreiding. YouTube ondersteunt zowel verticale als horizontale video’s, maar horizontaal voert daar nog steeds de boventoon.

Bron afbeelding: Instagram, www. instagram-press.com/blog/2018/06/20/welcome-to-igtv/

De content
YouTube wordt veel gebruikt als zoekmachine voor how-to’s en tutorials. Binnen IGTV is dit niet mogelijk. IGTV is meer gericht op de gebruikers van Instagram. Je kunt dus wel zoeken naar Instagram-gebruikers maar niet hoe je bijvoorbeeld moet leren breien. Dit heeft ook veel invloed op de content van de beide kanalen. Op YouTube kun je video’s vinden over elk mogelijk onderwerp. Terwijl IGTV meer ingestoken is om meer van je favoriete Instagrammers te zien. Op YouTube kun je je zowel verdiepen in personen als in onderwerpen.

Hoewel IGTV aanbiedt om langere content te maken is de vraag of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Instagram is een platform waarbij je snel informatie tot je kan nemen. Een Instagram Story duurt maximaal 30 seconden en een foto bekijken gaat nog sneller. De vraag is dus of gebruikers het wel fijn vinden om langere vormen van content te bekijken via Instagram. Tot op heden uploaden Instagrammers vooral micro-content, oftewel korte video’s. Of dit gaat veranderen is nog maar de vraag.

Adverteren
Een ander groot verschil is dat je op YouTube kunt adverteren en op IGTV (nog) niet. Misschien komt dit er nog wel aan voor IGTV. De vraag is dan alleen of ze de IGTV-creators omzet geven als ze advertenties koppelen aan hun video’s of dat het net zo gebeurt als bij Instagram Stories. Daar verschijnen de advertenties tussen de video’s van verschillende gebruikers door. Vooral voor YouTubers die geld verdienen met hun kanaal is dit belangrijk. Waarschijnlijk zullen veel YouTubers intensiever gebruik maken van IGTV als ze hier ook geld mee kunnen verdienen.

De conclusie
Voorlopig stappen we nog niet massaal over van YouTube naar IGTV. Waar mensen in eerste instantie dachten dat de concurrentie heel groot zou zijn, blijkt nu dat de twee platformen nog redelijk verschillen. IGTV is zeker een mooie aanvulling voor je Instagram community. Voor vloggers of (andere) bekende personen biedt het mooie mogelijkheden om meer te delen met hun Instagram volgers. Ook voor merken en bedrijven die al een Instagram-account hebben, liggen er mogelijkheden, omdat je je community met een langer verhaal direct via het platform kunt bereiken. YouTube daarentegen blijft nog steeds een community op zich met genoeg how-to’s, tutorials, verhalen van vloggers en content van film- en muziekmaatschappijen.

Wij zijn benieuwd waar Instagram heen gaat met deze functie en hoe mensen het in de toekomst verder oppakken.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS