Hoe kun je je Facebookpagina tot leven brengen?

28_07-header

Facebook is niet meer weg te denken in het online plaatje van je bedrijf. Wil jij als bedrijf echt en direct contact met je doelgroep? Dat kan (onder andere) via Facebook. Facebook en andere social media zijn er voor mensen. Om te praten met mensen, te luisteren. Het is de mens achter het merk die het verschil maakt. Die zorgt voor een verbinding en vertrouwen. En dat wil toch elk bedrijf? Maar hoe krijg je dat voor elkaar? 

1. Laat zien wie je bent

Facebook is je online visitekaartje. Het is belangrijk dat je basis op orde is en dat je fanpage dus optimaal is ingericht. Zorg ervoor dat er voldoende informatie over je bedrijf te vinden is, zoals je verhaal, je contactgegevens en een link naar de website. Neem daarbij altijd de huisstijl van je bedrijf en de richtlijnen voor Facebook als leidraad. Indien je basis op orde is, ziet het er al meteen een stuk professioneler uit. De volgende stap is om écht te laten zien wie je bent.Die verbinding en dat vertrouwen, zoals al eerder genoemd, bereik je namelijk niet door jezelf te verschuilen achter het merk. Mensen praten met mensen! ‘Fijn om er een gezicht bij te hebben’. Heb je jezelf dat wel eens horen zeggen?

2. Publiceer verschillende content

Vertel je verhaal op Facebook. Ons advies is om dit te beperken tot 2 á 3 updates per week. Je wilt ook weer niet dat je fans jouw berichten gaan verbergen. Gebruik altijd een video of een afbeelding bij je update. Lange teksten of teksten zonder foto of filmpje worden weinig of helemaal niet gelezen. Je fans zitten niet te wachten op ellenlange saaie verhalen. En onthoud, kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Posten om het posten is passé en wordt niet gewaardeerd. Bedenk ook verschillende posts die de fans aanspreken. Wissel goed af en lok de interactie uit door bijvoorbeeld het stellen van vragen. Denk aan posts zoals behind-the-scenes, voorstellen van (nieuwe) collega’s of verwijzingen naar blogposts.

3. Zorg voor interactie

Op social media gaat het om conversaties. Natuurlijk kun je zo af en toe je producten laten zien, maar als je alleen blijft zenden, ga je aan de mogelijkheden van social media voorbij. Stel vragen aan je fans en betrek ze bij je organisatie. Reageer persoonlijk op reacties en beantwoord vragen, noem bijvoorbeeld mensen bij hun naam en/of sluit af met je eigen naam. Wees je ervan bewust dat jouw fans de tijd hebben genomen om de interactie met jou aan te gaan, dat verdient een reactie. Heeft iemand een klacht of reageert iemand erg negatief? Altijd reageren. Andere mensen zien dan hoe jij daarmee omgaat en hoe je eventuele problemen oplost en hebben daar begrip voor. Als je niet reageert, kan het een eigen leven gaan leiden en kan dit groter worden dan nodig.

4. Net als in het echte leven

Behandel mensen op social media net zoals je dit in het echte leven ook doet. Als er iemand tegen je praat, geef je een reactie terug. Wanneer mensen je een compliment geven, laat je waardering dan blijken via een like of een reactie. Wees zuinig op de fans die de interactie met je aangaan. Dit zijn uiteindelijk je beste merkambassadeurs. Als jij de interactie aangaat met jouw fans en echt luistert naar wat zij te zeggen hebben dan voelen ze zich betrokken bij de organisatie. Dit leidt dan weer tot verbinding en vertrouwen. Stel je voor dat je dit hebt bereikt met jouw fans. Dan zullen zij eerder bij jou iets kopen dan bij een concurrerend bedrijf waar ze die binding niet voelen.

Weten hoe je meteen aan de slag kunt met jouw Facebookpagina en content? Wij kunnen je helpen middels onze praktische trainingen! Meld je aan voor onze Social Summer School en je leert in vier trainingen alles om direct met social aan de slag te kunnen. Augustus is al volgeboekt, maar in september zijn er nog wat plekken vrij. Meer informatie kun je hier terugvinden.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS