Het nieuwe bloggen?

02_RC_bloggen-of-vloggen_juli_2018

Bekende namen zoals Enzo Knol, Nienke Plas en Monica Geuze zullen je vast niet zijn ontgaan de afgelopen jaren. Het vastleggen van een ‘persoonlijk dagboek’ is helemaal hot op YouTube, maar inmiddels ook op andere social media. Zo hot dat jaarlijks de ‘VEED Awards’ worden uitgereikt, ook wel de ‘Oscars van de Nederlandse YouTube-industrie genoemd’.

Maar wat is vloggen nou precies?
Vloggen is een afkorting voor Video Weblog en zien we tegenwoordig bijna als een werkwoord. Het is eigenlijk gewoon een blog (deze is geschreven) maar dan in videovorm. De ‘how to start a vlog’ artikelen schieten als paddenstoelen uit de grond en als je de ‘vlog-regels’ strikt volgt kan ook jij (volgens het internet), een echte ster worden.

Een dosis zelfvertrouwen – je moet jezelf durven filmen in het openbaar – een goed werkende camera, leren omgaan met videoprogramma’s en een afwisselend leven leiden vol met meetings, leuke uitjes en bezochte netwerkfeestjes, behoren zowat tot de basisregels om te mogen vloggen.

Waarom deze switch?
Jarenlang heeft bloggen (ja, die geschreven vorm met een ‘B’) de overhand gehad op het internet. Voor vele vrouwen is Carrie Bradshaw aka Sarah Jessica Parker van Sex and the City dé inspiratiebron geweest om ermee te beginnen. Blogs zorgen voor toenemende bekendheid, een langdurige band met je volgers / doelgroep en een flinke dosis traffic naar je website. En dat zonder dat je hiervoor, in tegenstelling tot het vloggen, de deur uit hoeft.

Onder andere de opkomst van het internet, de mogelijkheid om videobestanden te verspreiden en de toenemende populariteit van video onder de doelgroep en op de verschillende kanalen heeft ervoor gezorgd dat het vloggen de overhand begint te krijgen. Andere sociale media zoals Snapchat en Instagram hebben ervoor gezorgd dat korte video’s of micro-content een snelle opmars maakten in het medialandschap.

Dus kies je voor Vloggen of toch voor Bloggen?
Doordat niet iedereen zin heeft om een tekst te lezen en mensen tegenwoordig visueler zijn ingesteld, heeft vloggen zeker een groot voordeel. Daarnaast kun je middels een vlog jouw verhaal nog persoonlijker maken en kun je hier visuele elementen aan toevoegen die je verhaal versterken. Ook creëer je hiermee nog een extra kanaal voor je bedrijf en dus meer zichtbaarheid voor het verspreiden van jouw boodschap. Deze kan je tevens omzetten naar een podcast, zodat mensen naar je verhaal kunnen luisteren terwijl ze bijvoorbeeld aan het koken zijn of onderweg zijn.

Echter moet je bloggen ook niet zomaar afschrijven. Hierdoor kun je namelijk waarde bieden aan je doelgroep in de vorm van een online artikel en kun je zo iets vertellen over jouw vakgebied waar je vanuit jouw expertise een antwoord op kan geven. Een van de grootste voordelen is dat een blog geluidloos is, zo kun je rustig een artikel lezen zonder dat je collega’s of je medepassagiers er last van hebben. Je kunt je eigen tempo bepalen en eventueel een stuk dubbel lezen mocht je de draad even kwijt zijn. Teksten van een blog zijn makkelijker te editen en kun je laten schrijven of herschrijven per klant en ‘last but not least’, met een goede blog kun je hoger gaan scoren in Google.

Ons advies?
Kies voor beide! Je kunt beide vormen goed met elkaar combineren en deze kunnen elkaar zelfs versterken. Een vlog kan ook een middel zijn om een blog aan te kondigen en een kleine recap te geven van wat men te wachten staat. Ook heb je er op deze manier een extra kanaal bij (YouTube of IGTV) en als je je blog verrijkt met multimedia, scoort je website of blog ook weer hoger bij Google.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS