Generatie Z, en daarna?

Red Carpet Social Media

Volg jij het nog met al die generaties? Tegenwoordig hebben ze zoveel namen dat het lijkt alsof het er duizenden zijn. Gelukkig lijkt dat wel mee te vallen als we alle dubbele namen weg halen. Zo wordt Generatie Z ook wel post-Millennials genoemd. Of wat denk je van Plurals, Digital Natives en iGeneration? Allemaal namen voor de generatie die geboren is tussen ongeveer 1995 en 2010.

Altijd ‘Online’
Generatie Z is nu dus aan het begin van zijn volwassen leven. Ze beginnen langzaamaan met het bestormen van de banenmarkt, prikken misschien wel de huizenbubbel door en gaan binnenkort hun eigen gezinnen stichten.

Massaal maken ze gebruik van mobiele telefoons, laptops, tablets en natuurlijk internet. Zij weten immers niet anders, ze zijn ermee opgegroeid. In hun ogen heeft het altijd al bestaan. Op social gebied vind je ze vooral op Instagram, Snapchat en Youtube. Twitter is aan hen voorbij gegaan en Facebook vinden ze allang passé. 

Generatie Z is gewend aan ‘on demand’ en zo zien ze het ook graag. Je favoriete programma kijken wanneer het jou uitkomt, online wanneer je er zin in hebt. Daarnaast komt het nieuws ook niet meer uit de krant om 7 uur ‘s ochtends. Traditionele media zijn niet genoeg ingericht op hun ‘on demand’ wensen en dus zoeken zij hun heil op alternatieve kanalen.

What happens next?

Goed, Generatie Z is nu dus in opkomst, maar wat kunnen we verwachten van de generatie die daar weer op gaat volgen?

We kunnen stellen dat Generatie Post-Z geboren is vanaf 2010. Dat betekent dat de oudste kinderen in deze generatie dit jaar acht zullen worden. Waar staan zij nu? En kunnen we al iets voorspellen met betrekking tot verwachtingen?

Niets anders gewend
De gemiddelde achtjarige kan al prima met de telefoon van papa en mama overweg, de tablet is vaste kost en internet hebben ook zij al lang ontdekt. Zij groeien op in een wereld die online is, met een voorgaande generatie die al niet anders kende. Robots, slimme apparaten en virtual of augmented reality zullen hen ook niet vreemd zijn tegen de tijd dat zij een volwassen leeftijd bereiken.

Hoe ze echter met deze nieuwe veranderingen om zullen gaan is nog nauwelijks te voorspellen. Pas in de formatieve periode (15-25 jaar) zullen we dat gaan zien en kunnen onderzoeken. Dan kunnen we pas echt de verschillen tussen de generaties zien en uitleggen. Tot die tijd zijn voorspellingen vooral giswerk, en daar valt helaas nog niet op te bouwen. Misschien dat generatie Post-Z daar over een jaar of tien wel een oplossing voor heeft uitgevonden ;).

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS