Chatbots in de toekomst

Red Carpet Social Media

Het gaat sneller gebeuren dan je denkt, sterker nog, bij menig bedrijf gebeurt het al; praten met robots. Er zijn al een hoop bedrijven waarbij je (in eerste instantie) niet meer communiceert met een persoon, maar met een chatbot. Maar wat is een chatbot nu precies? En wat kan je er eigenlijk mee?

Chatbots zijn simpel gezegd computerprogramma’s die zijn ontworpen om een ​​normaal menselijk gesprek na te bootsen. De meeste chatbots gebruiken een chatinterface voor communicatie, ze kunnen werken met alle belangrijke chatberichtinterfaces, zoals bijvoorbeeld Facebook Messenger en Slack. Ze kunnen ook specifiek worden ontworpen voor gebruik met privé-chat- of berichtenservices.

Chatbots worden beheerst door een vooraf bepaalde set regels. Met andere woorden, deze chatbots kunnen informatie doorgeven en beslissingen nemen in plaats van steeds maar dezelfde informatie te herhalen. Hiervoor maken ze gebruik van kunstmatige intelligentie.

Dus waar worden chatbots voor gebruikt? Meestal worden ze door bedrijven gebruikt voor functies zoals klantenservice, het genereren van nieuwe leads en het vereenvoudigen van het verkoopproces. Maar er worden steeds nieuwe chatbots geïntroduceerd die klanten met allerlei verschillende problemen helpen.

Red Carpet Social Media

IN DE TOEKOMST

Zoals Gary Vee het uitdrukte: “We waarderen tijd boven menselijke interacties”.  Dat zie je ook terug in automatisering. Je wilt dat dingen beter en sneller werken dan in het verleden en daarom proberen we dingen steeds efficiënter te maken.  In de komende tijd zullen we zien dat de eenvoudigere chatbots domineren. Niet speciaal gericht op kunstmatige intelligentie, maar meer op regels gebaseerde ontwikkeling. Mensen zijn nog niet zo ingeburgerd in de technologie om mainstream kunstmatige intelligentie te gebruiken. Maar knoppen en tekstopdrachten zijn eenvoudig te gebruiken en te ontwikkelen.

Naarmate technologie ontwikkeld ontstaan ​​er steeds meer kansen voor integraties. Chatbots kunnen een groot deel hiervan zijn, ze kunnen naar ons vertalen, ons op de hoogte houden en wachten tot we bepaalde opdrachten geven. Kortom, alles wat je gebruikt, waarmee je in het dagelijks leven een vorm van interactie hebt, zou in de toekomst via een chatbot met elkaar, en jou, kunnen communiceren.

Op de langere termijn, wanneer we meegaan met de ontwikkelingen, zullen meer kunstmatige intelligentie (AI) en auditieve (op spraak gebaseerde) chatbots in ons leven komen.

Op die manier kan je bijvoorbeeld op de weg informatie geven aan je navigatie zonder de beperkingen die we nu hebben. In theorie zou je eigenlijk een hele dag kunnen werken terwijl je aan het fietsen bent in de polder.

Vanuit een technische ontwikkelomgeving wordt het eenvoudiger en gemakkelijker om chatbots te bouwen die ook functioneel zullen zijn. Net zoals het in het verleden gebeurde met websites en apps. Grote bedrijven als Amazon en Google ontwikkelen en integreren meer en meer bots in hun systeem. Maar ook als klein bedrijf kan je eenvoudige chatbots gebruiken, zodat mensen met hen kunnen communiceren. Snel, sneller, snelst, een chatbot regelt het dan voor je.

Red Carpet Social Media

RECENTE POSTS